Sommarmatchen resulterade i nytt bolag

Sommarmatchen är ett spännande sommarjobb där drivna studenter från LiU matchas med forskningsprojekt som vill ta sina resultat närmre en kommersiell marknad och öppnar dörrar för fortsatt samarbete. Läs om hur Sommarmatchen ledde till bolagsstart för studenten Victor Broman.

Sommarmatchen. Ordet väcker associationer långt borta från dagens tidiga vintermörker. Men Sommarmatchen är ändå skälet till att Victor Broman, som läser sista året i industriell ekonomi, under hösten var med och startade företaget BioReperia som utvärderar läkemedel. Victor jobbar ungefär 25–40 procent med det nystartade bolaget, vilket fungerar bra i kombination med studierna.

– Jag brinner verkligen för det här, jobbet är ju roligare än studierna. Men det gäller att prioritera och lägga jobb på helgerna, säger han.

Jag har fått väldigt mycket bra hjälp från LiU Innovation. Om hur man säljer, risker, möjligheter och även kundbemötande.

Victor Broman

Så vad är Sommarmatchen? Det är ett initiativ som drivs av LiU Innovation, som under sex sommarveckor låter studenter använda kunskap från sina studier och hjälpa forskare med olika projekt. Lönen motsvarar studielån och Victor kallar sommarjobbet ”kommersialisering av forskarresultat”, vilket kan innebära många olika saker. Han delade till exempel kontor med en tjej vars projekt kretsade kring utvecklandet av en stomipåse – och nämner en annan som var med och utvecklade ett dataspel.

Själv jobbade Victor ihop med forskaren Anna Fahlgren i ett projekt om benskörhet, också det med fokus på utvärdering av läkemedel. Men Victors roll låg framför allt i att ta fram en hemsida och ”screena kunder”, alltså lista tänkbara samarbetspartners.

Vad var det som lockade med Sommarmatchen?

– Det verkade komplicerat, tekniskt, nytt och med potential att bli något större. Jag tycker att startup och innovation är kul och hörde att det kunde finnas möjlighet att fortsätta om man gjorde något bra.

Och en fortsättning blev det för Victors del. BioReperia som han driver ihop med forskarna Anna Fahlgren och Lasse Jensen är ett bolag som hjälper läkemedelsföretag att ta fram läkemedel mot cancer.

Vad är det mest värdefulla du har lärt dig?

– Jag har fått väldigt mycket bra hjälp från LiU Innovation. Om hur man säljer, risker, möjligheter och även kundbemötande. Det finns ju alltid en osäkerhet vid en startup, saker ändras hela tiden och man måste vara flexibel för att fånga möjligheterna. Eftersom vi precis är i början står vi ju på botten och ska uppåt.

Text: Melinda Reyes Hiltunen, studentreporter LiU


Läs hela artikeln här