LiU Game Awards <3 NärCon = Sant

/, Student/LiU Game Awards <3 NärCon = Sant

LiU Game Awards <3 NärCon = Sant

LiU Game Awards <3 NärCon = Sant

”NärCon var en otroligt rolig upplevelse som jag aldrig hade trott jag skulle infinna mig på som utställare! Nu har man verkligen fått upp suget för att fortsätta med utvecklingen av sitt spel och jag tror att NärCon var en utmärkt storlek att börja med för att ställa ut” - Anton Olofsson, Holeum
Deltagare på NärCon i sina kostymer besöker LiU Game Awards monter.

LiU Game Awards arrangerades för 5 året i rad under vecka 45 2014. Syftet med det arrangemanget är att lyfta alla spännande spel som utvecklas på Linköpings universitet av studenter i kurser och på fritiden. Av finalisterna i tävlingen var det 5 som ställde ut under NärCon Vinter den 19 – 21 februari i InnovationskontorEtts monter.

Målet med att finalisterna ställde ut under NärCon var att testa sitt spel på levande publik, få feed back för utveckling och träffa potentiella kunder. Med flera hundra besökande i montern över tre dagar så lyckades vi med det målet!

– Över lag så var det många användbara kommentarer om hur man kunde förbättra det och att det var en bra spelidé men fler banor behövdes. Så man kan säga att de ville ha mer säger Rasmus Cronstrand, skaparen av CrossDots.
Han poängterar även vikten av en bred publik för olika perspektiv.

– Det bästa med en monter är att kunna få ett så brett spektrum med testpersoner, från små barn till föräldrar som testar spelet.

Besökare spelar Holeum.

Även Fredrik Präntare, en av skaparna bakom Fabric, fyller på med värden kring en monter i test- och utvecklingssyfte men även i relationen till en sponsor.

– NärCon var för oss en otroligt lärorik erfarenhet. Att se en stor variation av människor spela Fabric gav en förstärkt förståelse och känsla av hur vi vill ”vinkla” Fabric. Vi fick väldigt mycket otroligt positiv feedback, vilket var mycket roligt, med tanke på att vi bara byggt på spelet i cirka 2½ månader. För vår del fick vi reda på exakt vad vi behöver arbeta på till vårt nästa demo, som skall skickas till vår sponsor Unity nu i slutet av februari.

Besökare som spelar Fabric

Vi på InnovationskontorEtt är otroligt stolta och glada över engagemanget, utvecklingen och attityden hos studenterna som deltog under NärCon har varit slående. Det är ett recept på att vi gör nytta med vårt arbete att lyfta upp och ut idéer från LiU till omvärlden. Från att se dessa demospel under LiU Game Awards, stötta i utvecklingen och nu se dem interageras med av en stor publik är otroligt givande. Vi på InnovationskontorEtt vet att spelutveckling har en plats på LiU, nu är det även bevisat empiriskt. Det hade dock inte varit möjligt utan studenternas engagemang vilket var den avgörande faktorn för succén men vi på InnovationskontorEtt får ändå lite cred för arbetet vi gjort:

– Det som var roligast med att få ha en monter och att vara på NärCon var att få komma ut ur sin programmeringshåla och träffa allt folk som fanns på plats, inte bara besökare utan även de som höll i evenemanget som varit väldigt tillmötesgående, både NärCon-personalen och de från Innovationskontoret som hjälpt till. Säger David Lindqvist, Fabric.

"Det här var ett av de roligaste spelen jag spelat på länge!"

NärCon-besökare

Inför 2015 års upplaga av LiU Game Awards så hoppas vi på mer bidrag, 2014 var det 80 bidrag, ett bredare uppslag kring kulturen som omgärdar spel samt forskning på LiU som använder sig av spelmekanik eller gamification på något sätt till innehållet. Om en vill komma med förslag så posta dem här!

Men vad händer nu med spelen? Jesper Tingvall, Spacecraft, avslutar med att säga att han för egen del kommer slutföra spelet.

– Jag vet vad bristerna är och vad som behöver slipas på. Jag är också intresserad av att visa upp det sen som en färdig produkt. Dels för reklam men även för att visa upp mig som en spelutvecklare.

Vi på InnovationskontorEtt kommer såklart följa utvecklingen av dessa spel och om du är intresserad så håll ögonen öppna på LiU Game Awards sida eller på Facebook!