Matchning

Ett starkt team skapar möjligheter att
utveckla en idé och en stabilitet för fortsatt utveckling.

Ofta behöver kompetens och driv kompletteras under idéresan för att ge önskade resultat. LiU Innovation ger rådgivning utifrån projektets nuvarande sammansättning och från de mål som finns på kort och lång sikt.

Specifika insatser kan göras av konsulter medan det för bolagsbyggande och långsiktiga mål handlar om att komplettera med kompetens och erfarenhet (t.ex. via Venture Arena®), nya perspektiv och utvecklingsdriv (t.ex. genom en Sommarmatch®).

Venture Arena®

För att förverkliga en affärsidé krävs oftast en innovatör som brinner för sin idé, sin produkt och sin teknik och en entreprenör som brinner för affären och bolagsbyggandet. Många av de idéer som vi jobbar med har sitt ursprung i forskning. Många forskare som bildar bolag för att kommersialisera sin forskning vill arbeta del av sin tid i bolaget men fortsätta med en huvudsyssla som forskare.

Venture Arena är till för bolag och projekt som söker vd, styrelse eller nyckelpersoner med delägarskap. Venture Arena är alltså till för att matcha innovatörer med entreprenörer för att bilda framgångsrika team.

Evenemanget Venture Arena går till så att innovatörer gör korta presentationer av sitt bolag eller sitt projekt för en publik bestående av entreprenörer och affärsänglar. Efter presentationerna finns tid för enskilda samtal mellan innovatör och entreprenör. Alla presentationer filmas också så att matchmakingen kan fortsätta på venturearena.se.

Det finns flera lyckade exempel på matchningar som har gjorts på Venture Arena som har lett fram till framgångsrika bolag.

Venture Arena Sucess Stories

Sommarmatchen®

I Sommarmatchen matchas forskningsbaserade projekt med driv och nytänkande från engagerade studenter. LiU-anställda med projekt som siktar på kommersialisering av kunskap och forskningsresultat kan lämna in projektförslag till Sommarmatchen.

Studenter som vill bidra till att ta ett projekt till nästa steg ansöker om att få vara med. Varje år matchas sedan projekten med studenter och väljs ut för att genomföra sex veckors arbete, till exempel med marknadsanalys, kartläggningar eller prototyparbete.

Insatserna resulterar i nya lösningar, avtal med kunder och nya bolag och fortsatt utveckling mot en etablerad innovation. Värdet är både en verifierad affärsidé och kompletterande kompetens som ger satsningen riktning och fart.

Till Sommarmatchen